Zasady gry

BalGol jest grą przeznaczoną dla dwóch graczy umożliwiającą odbycie pojedynku piłkarskiego.

Gra odbywa się na planszy symbolizującej boisko, o wymiarach 14x10 pól. Każdy gracz dysponuje 10 pionkami, w tym samym kolorze (żółtym lub czerwonym), symbolizującymi piłkarzy. Na początku gry pionki ustawiane są tak, jak przedstawiono to na poniższym rysunku:

Rysunek 1

Zadaniem gracza korzystającego z żółtych pionków jest obrona bramki znajdującej się po lewej stronie i atak na prawą stronę. Gracze ruszają się na przemian, a grę zaczyna gracz wybrany losowo.

Na początku rozgrywki i po każdym zdobyciu punktu rozpoczynający ustawia piłkę w obrębie pola środkowego (pola zaznaczone okręgiem na rysunku poniżej) i wykonuje ruch swoim zawodnikiem.

Rysunek 2

Piłkę można kopnąć tylko wtedy, gdy zawodnik ruszy się o jedno pole tak, że piłka znajdzie się obok niego:

Rysunek 3

Nie ma przymusu kopania piłki po dojściu do niej. Jeśli nie chcemy kopnąć piłki, to należy wcisnąć przycisk "koniec tury", który wyświetli się na dole planszy. Piłkę kopiemy po linii prostej przebiegającej przez zawodnika i piłkę, przenosząc ją myszką w docelowe miejsce. W sytuacji przedstawionej na poniższym rysunku, piłkę można kopnąć tylko w lewą stronę. Jej ruch w pionie ani w żadną inną stronę nie jest możliwy.

Rysunek 4

Jeżeli piłka po kopnięciu znajdzie się w na polu sąsiadującym z zawodnikiem tej samej drużyny do której należy kopiący, to traktowane jest to jako podanie i kolejny zawodnik może kopnąć piłkę w tej samej kolejce:

Rysunek 5

Kopnięta piłka nie może przelatywać nad żadnym zawodnikiem. Jedynym wyjątkiem od tej reguły jest strzał na bramkę, podczas którego piłka może przelecieć nad jednym zawodnikiem drużyny przeciwnej:

Rysunek 6

Po kopnięciu piłka nie może wylądować na polach brzegowych, zaznaczonych czerwonymi krzyżykami na poniższym rysunku:

Rysunek 7

Punkty zdobywa się umieszczając piłkę w bramce przeciwnika. Po stracie gola gola grę rozpoczyna gracz, do którego bramki wpadła piłka.

Opuszczenie miejsca gry w trakcie gry rankingowej poprzez wstanie, lub wyjście ze stołu, kończy się przyznaniem walkowera przeciwnikowi i korektą wyniku tak, aby przeciwnik miał 3 bramki więcej niż "uciekinier".

W przypadku zerwania połączenia w trakcie gry rankingowej, gracz ma pięć minut na powrót. Po tym czasie gra kończy się walkowerem (patrz wyżej).